Déli Körvasút környezetrendezése

Online lakossági fórum a Déli Körvasútról

Az alábbi cikket teljes egészében a Budapest Fejlesztési Központ honlapjáról vettük át.

A tervezett háromórás időtartamot félórával megtoldva, a járványhelyzet miatt digitális formában tartott lakossági fórumot a Déli Körvasút fejlesztéséről a Budapesti Fejlesztési Központ, a NIF és a XI. kerületi önkormányzat szeptember 21-én.

Vitézy Dávidnak, a BFK vezérigazgatójának prezentációjával indult az est. A jelentős részben az elővárosokból Budapestre zúduló autóáradat mérséklésére az egyetlen esély a közösségi közlekedés nagyteljesítményű, kötöttpályás vonalainak fejlesztése. A legnagyobb potenciál a vasútban van, sokkal többen használnák, ha lehetne, például lennének megállói a megfelelő helyeken a városban. A vasút azonban a fővárosban a legtöbb szakaszon elérte kapacitásának határát – csakis jelentős fejlesztésekkel növelhető a teljesítménye. Ennek a tételnek először általános, majd konkrétan a Déli Körvasútra vonatkozó bizonyítását láthatták a résztvevők az egymás után következő diák adatain és ábráin. A fejlesztés elsődleges célja, hogy a most óránként a két irányban itt elhaladó négy városi-elővárosi vonat helyett 12, a jelenlegi átlagosan hét távolsági vonat helyett tíz közlekedhessen.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elsősorban magáról az építkezésről és a létrejövő műtárgyakról beszélt. Minden ehhez hasonló munka komoly kellemetlenséggel jár a környék lakóinak, és károkat okoz a természetnek, különösen az ilyen sűrűn beépült területen, amilyen a Déli Körvasút mentén leginkább Budán, a Bartók Béla és a Budafoki utak között található. Éppen ezért a NIF nevében azt ígérte, hogy az építkezés közben a lakókat legkevésbé zavaró módszerek alkalmazására fogják kötelezni a kivitelezőt. A közeli lakásoknál már az építkezés elején díjmentesen zajszigetelő ablakra cserélik a régieket, ha a lakók ezt igénylik. A most is a vasút által elfoglalt területen, a rézsűn pedig úgy építik meg az új vágányokat, és úgy újítják föl a régieket, hogy az új vasút zaja kisebb legyen a réginél.

Bakai-Nagy Zita, a XI. kerület alpolgármestere szintén arra helyezte a hangsúlyt, hogy meg kell védeni a lakók érdekeit az építkezés alatt. Ezt a szerepet az önkormányzat megpróbálja betölteni – mondta. Az alpolgármester szerint a munkák megindulása előtt mindent föl kell mérni, hogy az esetleges károkra kártérítést lehessen majd követelni.

A prezentációk után több mint két órán át kérdezhettek az érdeklődők, mint kiderült, elsősorban az érintett XI. kerületi utcák lakói. Vagy éppen a véleményüket mondták el. A támogatók az új megállókat és a környék rendezését üdvözölték. Konkrétan például a vasúttal párhuzamos kerékpárút, illetve a töltés két oldalán most elszigetelt városrészek kerékpáros-gyalogos összekötése kapott támogatást.

Úgy tűnt, az aggodalmaikat hangoztatók közül sokan az egész fejlesztést ellenzik, bár a legradikálisabb bírálók is azt mondták, az elővárosi és városi vasúti közlekedés bővítését támogatják. Elsősorban a zaj- és rezonanciaterhelés ellen szóltak. A szakemberek válaszában elhangzott, hogy a korszerűbb pálya és zajvédelem, különösen a legérzékenyebb helyekre tervezett íves akusztikai védőszerkezet miatt a jelenleginél érezhetően kisebb zajterhelés várható a modellszámítások szerint. Az ellenzők helyesen látják, hogy elsősorban a tehervonatok hangosak, azt azonban tévesen állítják, hogy a Déli Körvasút fejlesztésére ezek miatt van szükség. Jelenleg is több a személyszállító vonat ezen a szakaszon, mint a tehervonat. És miközben a tehervonatok számának növekedéséről az mondható el, hogy a számítások szerint több mint egy évtizedes távlatban is csak legfeljebb 40%-os növekedés várható, a fejlesztés nyomán az elővárosi vonatok mennyiségét meg kell háromszorozni ahhoz, hogy tízperces követéssel szolgálják ki az igényeket. A távolsági vonatok számát ugyancsak növelni lenne szükséges az igényeknek megfelelően. A személyszállító vonatok tehát önmagukban sem férnének el a mai pályán. Éppen ezért irreleváns a a Budapestet délről elkerülő tehervasút, a V0 ötlete is. Ha meg is valósulna, a Déli Körvasút fejlesztésére akkor is szükség lenne a személyszállító vonatok miatt.


Letölthető:
Vitézy Dávid prezentációja
A NIF prezentációja