Megújuló Nagy Imre park

Ez történt az első tervezési találkozón

2025. március 24-én első alkalommal ültünk össze a Homoktövis Általános Iskola könyvtártermében azokkal, akik részt akarnak venni a Nagy Imre park jövőjének alakításába. Az alábbiakban bemutatjuk, mik történtek a szűk másfél órás rendezvényen.

A BEMUTATKOZÁS

Újpest Önkormányzata részéről a közösségi tervezés ötletgazdája, Déri Tibor köszöntötte a részvevőket. Mint elmondta, a helyiek részvétele a tervezésben jó lehetőséget biztosít arra, hogy egy igazán jó terv születhessen meg. Ennek első eredményei néhány hónap múlva, a tervek megszületésével válnak láthatóvá, és az önkormányzat feltett szándéka, hogy a következő években ezek eredményei mind meg tudjanak valósulni.

486163329_1056600619624987_1669288484889588476_n

A kép forrása: Déri Tibor képviselő facebook-oldala


Jelen sorok írója, Lukácsházi Gergely, aki a közösségi tervezés főszervezője, bemutatta a folyamat kereteit és szervezőit. Mint elhangzott, a közösségi tervezés célja, hogy a park használói egymással konszenzusra jutva, az önkormányzat tulajdonosi-fenntartói és a tájépítészek szakértői segítsége mellett egy hosszú távon is jól működő felújítást tervezhessenek meg közösen. Mint ismert, a kérdőívezést követő 5 tervezési alkalom júniusig fog tartani, majd – várhatóan a nyár folyamán – egy piknik keretében kerülhetnek bemutatásra az addigra már szakmai alakot öltő tervek.

Bemutatkoztak a közösségi tervezés tájépítészszakmai mentorálását végző és a folyamat eredményei alapján a terveket elkészítő 4d Tájépítész Iroda tájépítészei is. Az ország egyik legnevesebb irodájának egyik vezetője, Balogh Andrea beszélt arról, hogy a környékbeliek tudását, helyismeretét semmilyen tervezői felmérés vagy tapasztalat nem helyettesítheti, és ezért a közös munka mindenképp gyümölcsöző lesz.

486166469_1056600212958361_2263173306480497095_n

A kép forrása: Déri Tibor képviselő facebook-oldala

A KÉRDŐÍV EREDMÉNYEINEK BEMUTATÁSA

A szervezői bemutatkozást követően a március első két hetében lezajlott kérdőívezés eredményeinek bemutatása következett. Ezt itt külön nem részletezzük, mivel a tervezési alkalom elhangzott prezentáció tartalma megegyezik a honlapunkon megtalálható részletes leírással. Minden kedves olvasónak azt javasoljuk, hogy ismerjék meg ennek tartalmát, hiszen a jövőben a közös munka során folyamatos hivatkozási pontot jelentenek a kérdőívre adott válaszok.

Ide kattintva olvasható a kérdőívek eredménye

KISCSOPORTOS MUNKA

A kérdőíveket megismerve rátértünk következő napirendi pontunkra, a kiscsoportos munkára. Három asztaltársaságot alkotva a feladat az első feladat a kölcsönös bemutatkozás, megismerkedés volt, majd rátértünk néhány, a kérdőív alapján felmerült kérdés tisztázására. Szerettük volna megtudni, hogy

  • hogyan illeszkedik a park a környék használatába, hol vannak a környéken olyan közparki szolgáltatások, amelyek a parkban is megjelennek;
  • mennyire szolgálja ki hatékonyan a park az átközlekedést, vannak-e olyan irányok, amelyek jelenleg hiányoznak;
  • közvilágítás – mennyire hatékony a park közvilágításának rendszere, merre lehetnek akár túl sötét, akár túl világos területrészek a parkban, amelyek megváltoztatásán érdemes elgondolkodni;
  • a kérdőívekben visszatérően megjelenő esti-éjszakai hangoskodás jellemzően melyik területeket érinti;
  • hol vannak azok a pontok, amelyeket a kutyasétáltatók a legintenzívebben használnak, illetve milyen megoldási javaslatok merülnek fel a kutyás használat kapcsán.

A véletlenszerűen kialakított három asztaltársaság válaszai között voltak hasonlóságok és különbségek, vagyis még a környékbeliek között sem mindenki pontosan ugyanolyannak ismeri a parkot. (Ezt valamennyire illusztrálják a mellékelt képek, amelyek a három asztaltársaság térképes rajzait mutatják.)

wIMG20250324185857


Mivel ez alapvetően egy ismerkedő alkalom volt, itt most eltekintünk a felmerült vélemények részletes bemutatásától. A résztvevőktől is azzal váltunk el, hogy a következő alkalomtól indul az igazi „mélyvíz”: ekkor már módszeresen dolgozunk a használati funkciók kiválasztásán, és keressük a közös pontokat a különböző vélemények között. Reméljük, nem csak az első alkalom résztvevőit köszönthetjük majd újra, hanem sokan mások is kedvet kapnak, hogy csatlakozzanak a közösségi tervezéshez! Április 7-én, hétfőn 17:30-kor a Homoktövis Általános Iskola könyvtártermének kapui minden környékbeli előtt nyitva állnak majd!

wIMG20250324185904









wIMG20250324185911