A Népliget jövőképe

A Népliget Budapest legnagyobb közparkja, ami az elmúlt évtizedekben nem kapta meg azt a törődést, amit megérdemelt volna. A Fővárosi Önkormányzat - a Kormánnyal és a X. kerületi önkormányzattal egyetértésben - most a környékbeliekhez és a park használóihoz fordul, hogy közösen találhassuk ki,
"
"hogyan újuljon meg a Népliget?"
A közös gondolkodást megindító kérdőív 2021. január 31-ig tölthető ki.
HELY
Budapest X. kerület, Népliget
(58 értékelés)
Értékelem a projektötletet
3 hónapja
Szívesen látnám a Népligetben, a Planetárium megújítását, akár az úrhajózási múzeum is ide költözhetne Suminszky Nándor gyűjteményével. Jó lenne látni egy Nagy.Magyarországi skanzent a Népligetben, a régi Néprajzi múzeum épületét visszaalakítva Múzeummá, ez volt a Tisztviselő telepi főgimnázium is! Itt csak magyarországi épületek és tárgyak lennének kiállítva. A Városligeti új Néprajziban pedig nemzetközi néprajz lenne. A népligeti sörcsarnok később nagyvendéglő régi épületét is rekonstruálnám. A víztornyot rendbe tenném! A Tinódi Lantos szobrát visszavinném a Blaha Lujza térre, a rekonstrukción áteső Korvin áruház elé.

3 hónapja
1. Olyan egybefüggő, relatíve széles, jó minőségű aszfalttal borított körpályát létrehozni, amit mind a kerékpárosok, mint pl. görkocsolyázók stb. használhatnak. Az északi részen sokan használják már most is erre, csak mivel nem tudnak körbetekerni, folyamatosan fel-alá bicikliznek ott ahol normális aszfalt van. Amennyiben körbe lehetne pl. tekerni, az több kerékpárost is vonzana, nemcsak a sporttelepről, lévén kevés hely van erre Budapesten. Érdemes volna a Lengyel sétánynál az emlékmű előtti szakaszt, a "sikánt" kiegyenesíteni, teljesen feleslegesen van benne, csak a leendő funkciót rontja nagymértékben. 2. Zaj. Minél jobban lehatárolni jó magas, nem átlátható sövényfallal a Népligetet a környező Üllői és Hungária körutaktól, ha már a teljes elszeparálás nem lehetséges a főváros legforgalmasabb útjaitól. 3. A négy kapufunkcióval bíró helyen víz, esetleg vécé, ez tervezve van ugyebár. 4. Felesleges 4-5 kilométeres, a Vajda Péter utcán kishídon átívelő futópályát építeni, elég lenne egy rövidebb, de jó minőségű, 2 sáv széles, kivilágított rekortán futópálya. Szabadtéri kondipark (nem olyan, és nem ott, ahol és ami most van, hanem pl. ami a közeli Orczy parkban, vagy a JALTP-n van), egy az északi részre, egy a délire. 5. A tervezett trolibusz-hosszabbítás ltovábbi lehetőségét fenntartani a Hazlinszky Frigyes sétányon egészen a leendő vasúti megálló irányába (tekintve, hogy a teljes gyalogos-kerékpáros sétányosítás és az úttest kb. tervezett felszámolása ott ezt kizárná), így a 83-as troli (talán) eljuthatna egyszer a vasútállomásig is. Javítani az FTC telep és a metróállomás közötti tömegközlekedésen (ami most nincs). 6. A metrómegállónál a nem túl színvonalas büfék és hasonló törzsközönségük kiebrudalása. Rakétás emberek, meccs előtt izzító drukkerek raus, nekik van erre saját helyük, ahol csinálhatják. 7. Üllői úttal párhuzamos kerékpársáv, "sztráda" a déli oldalon. 8. Térfigyelő kamerák, mindenféle gyanús alakok és galerik ellen. 9. Jó minőségű játszótér a metró közelében is (ez is tervezett ugyebár a jelenlegi helyén/mellett), de akár még közelebb ahhoz. Kb. ezek jutnak eszembe. Biztos van még sok ötlet :)

3 hónapja
Köszönünk minden eddig beérkezett és ezután beérkező hozzászólást! Mindenkit biztatunk a posztolásra, hiszen így egyrészt már itt is kialakulhat egy online véleménycsere, másrészt a tervezők is meg fogják ismerni ezeket a hozzászólásokat, és a kérdőíven túl további inspirációt nyerhetnek innen!

3 hónapja
Engedjék meg, hogy felhívjam a figyelmüket egy olyan lehetőségre, ami jótékonyan hatna Kőbánya és egyúttal a Népliget fejlődésére is. A Népliget szomszédságában lévő Balkán parkot nem kell bemutatni senkinek, sajnos eléggé elhanyagolt a jelenlegi állapota. Amennyiben a vasúti sínek alatt összekötésre kerülne a népligeti Lechner Ödön sétánnyal, akkor egyúttal a térségben lakók sportolási, szabadidős lehetőségeit lehetne megkönnyíteni azzal, hogy összekapcsolódna a két zöld övezeti terület. Ezen felül a hármas villamossal közlekedőknek is előnyére válna, nem beszélve a terület további fejlődéséről. Balkán utcai 3-as villamos megállótól a Balkán Park kevesebb, mint 200 méterre található meg, csupán a T-System Zrt. épülete mellett kell végig sétálni, ezért könnyen lehetne kerékpárral és gyalogosan is eljutni erre a területre (és innen tovább a Népliget felé ha össze lenne kötve). A környéken több száz új építésű lakás került átadásra (Metrodom Park, Pöttyös Terasz) és a jövőben is folytatódni fog ez a trend (Geos Group, OTP Somfa liget), így a jelenleg és jövőben itt élő családok sokaságának segítenének ezzel a fejlesztéssel. A Déli Körvasút fejlesztésével kialakításra kerül az ecseri út mellett a népligeti megálló, ezzel egyidőben a nem messze található Balkán Park föld alatti összekötése a Népligettel is kivitelezésre kerülhetne új infrastrukturális elemként.

3 hónapja
Mindenképpen úgy kellene megújítani, hogy a közpark jellege megmaradjon, semmiféleképpen nem lenne célszerű ugyanazt véghezvinni "felújítás" címén, mint a Városligetben. Gondolok itt arra, hogy egyetlen egy fát sem kellene kivágni, anélkül kellene a felújítást lebonyolítani.Új épületet én biztos nem építenék a Népligetbe, viszont a közbiztonságot rendbe kellene ott tenni, sokan inkább amiatt nem akarnak a Népligetbe menni. Szórakozóhelyeket, kocsmát stb. én szintén nem építenék oda, szerintem ahova ilyeneket építenek, az elveszti a közpark jellegét.

3 hónapja
@Monár Zsolt: Valóban, a Balkán-parki áttörés már mintha felvetődött volna korábbi tervekben is, valójában ez az FTC-nek is érdeke volna a villamoskapcsolat miatt, kár, hogy a nyilvánosan elérhető rendezési tervben ez nincs benne... Nagy hiba volna beépíteni úgy, hogy ne vegyék figyelembe ezt. Elvileg a volt kutyaiskola területét is hozzájuk akarják csatolni, ahol ez az összekötés keresztülhaladna...

3 hónapja
@Monár Zsolt: Valóban, a Balkán-parki áttörés már mintha felvetődött volna korábbi tervekben is, valójában ez az FTC-nek is érdeke volna a villamoskapcsolat miatt, kár, hogy a nyilvánosan elérhető rendezési tervben ez nincs benne... Nagy hiba volna beépíteni úgy, hogy ne vegyék figyelembe ezt. Elvileg a volt kutyaiskola területét is hozzájuk akarják csatolni, ahol ez az összekötés keresztülhaladna...

3 hónapja
@Daniel: Nyilván a hülyeség beépíteni a Népligetet, viszont az biztos nem fog menni több dolog miatt sem (és nonszensz is), hogy egyáltalán ne vágjanak ki EGYETLEN fát sem, tekintve például, hogy a vasút mellett elvileg új szervízút épül, a jelenlegi kiváltására. Sőt, a gond kifejezetten az azzal a résszel (a Rade Károly sétány mellett), hogy az átjárthatatlanság, a megközelíthetetlenség miatt egy közparki funkcióra teljesen alkalmatlan és nyomokban sem hasonlító, a természet által benőtt, átláthatatlan erdős-susnyás részen megvetik a lábukat azok, akik miatt a legtöbben nem szívesen járnak a Népligetbe.... Ameddig azt ott nem számolják fel és alakítják át, addig kb. a Népliget marad olyan, amilyen volt... Na ezért is kell többek között az az áttörés a Balkán-park felől. A Nagyvendéglőt sem véletlen takarították ám el (a kivitelezés mikéntje illetve egyebek, na az nyilván már más lapra tartozik) és még van egy-két erősen bozótos rész, ami figyelmet igényel...

3 hónapja
Ez egy PARK, a növények, idős, nagy fák, szép gyepek, az élő zöldfelületek jelentik az értékét, nem a multi-funkcionalitása. Bármilyen fejlesztés a növények és egyéb élőlények pusztításával NE járjon egyáltalán! Nem kellenek új épületek, csend legyen, és ne gépjárművek zaja. Ne csináljanak a Népligetből forgalom átjárót vagy akármilyen garázst, parkolót. Fák eltávolításánál a tényleg balesetveszélyes, nagyon beteg fákon kívül az inváziós fák teljes eltávolítása nem szükséges, kisebb gyérítéssel jól kordában tarthatók, rendszeres és szakszerű karbantartással (Egy nagy város parkjában elfogadható ez) és ezek is lehetnek dekoratívak. A növényi esztétika (elhelyezkedésük, zsúfoltságuk) javítása is csak már alig élő vagy még fiatal növények eltávolításával történjen maximum, az ENYHÉN ligetesebb léte bőven elég lenne. Legfontosabb a budapesti lakosság, különösen a környékbeliek teljeskörű, folyamatos bevonása a döntések meghozásába és tájékoztatásuk mindenki számára könnyen elérhető felületeken.

3 hónapja
És ne közművesítsék keresztül-kasul a parkot lehetőség szerint, elfogadhatatlan lenne a Népligetet is úgy feltúrni, mint a Városligetet.

3 hónapja
Üdvözlöm Önöket! Jó lenne, ha létesítenének egy versenyek megrendezésére is alkalmas rádiótávirányítású modellautó pályát. Sajnos Magyarországon haldoklik ez a sport. Külterületi pályákon és vidéki sportcsarnokokban kerülnek megrendezésre versenyek. Így nagyon kevesen szereznek tudomást a létezéséről. Ha lenne egy mindenki számára elérhető pálya, ami lehetőséget ad a gyakorlásra és versenyzésre, akkor az sokat lendítene a sport népszerűségén. Egy kis kedv csináló: https://www.youtube.com/watch?v=5naLAIqI-H4

3 hónapja
Nem nyílik meg a kérdőív, csak a kiértékelt grafikonok, meg a komment lehetőség!!!!!

3 hónapja
Szeretnék némiképp csatlakozni az előttem szólókhoz, vagyis a gyalogos kerékpáros megközelíthetőségre jó lenne hangsúlyt fektetni a Balkán utca felől és a Vajda Péter utcai vonalon is. Itt ugyanis csak parkoló autókon keresztül lehet megközelíteni a parkot. Szintén jó lenne a ha a meglévő dolgokat kicsit megújítanák. Ilyen a két régi játszótér, a kosárlabda pálya és a focipálya. Bármilyen egyéb sportolási lehetőség jól jönne, én kicsit haza beszélve egy jó kis mtb kerékpáros mini pályát (a meglévő dombot felhasználva) valamint gördeszkás parkot látnék még szívesen. (https://www.twowheelingtots.com/kid-friendly-bike-park-pump-track-directory/) Ill. az aszfalt felület csökkentésével fát, bokrokat és minél több zöldet.

3 hónapja
@Gyula Csepregi Ha az eredménynézetben látja a KITÖLTÖM gombot az oldal tetején, akkor arra kattintva tudja kitölteni a kérdőívet. Ha ez nem jelenik meg, az azt jelenti, hogy vagy Ön, vagy valaki más az Ön készülékéről már kitöltötte a kérdőívet. Mivel csak egy kitöltés engedélyezett, ezért már csak az eredményeket tudja megnézni. Ha további műszaki segítségre van szüksége, írjon az info@budapestdialog.hu-ra, és e-mailben segítünk megoldani a problémát!

3 hónapja
Kb. hatodik éve rendszeresen, szinte naponta járok a Népligetbe, kocogni, levegózni, sétálni. Élethelyzetem változása miatt, és a szigorúan a sportolásra irányuló tevékenységem helyett, felfigyeltem a körülöttem lévő természeti és épített értékeire. Ezen túl felfigyeltem egy ipari, vagy inkább geodéziai műemlékre, egy öntöttvas háromszügelési pontra, amely alá egy kötábléba vésve ez van írva: Elhelyezték a "Népliget barátai" Érdekelni kezdett. Kik a Népliget barátai kör. Utána néztem és kiderült, hogy Pesti László, a Népliget hosszú időn keresztűli főkertésze, Tarjányi Ferenc, és sok a ligetet szerető enberek csoportja. A keresgéléseim során találtam rá a Népliget történetét bemutató cikkre, így találtam meg azokat a cikkeket, tanulmányokat, amelyekben vagy a Népliget fénykorát lehetett megismerni, de számtalan olyan cikkre is rábukkantam, ahol a liget egyre romló állapotáról, kihaltságáról rossz közbiztonságáról, és és elhanyagoltságáról írtak. Bennem a legmélyebb nyomot az"Elátkozott Népliget" jelző hagyta. Mindeközben azért olyan hírek és tervek is felröppentek, hogy mi lehetne a Népliget jövője, hogyan kellene újjá építeni, milyen lehetőségek, szolgáltatások szükségesek ahhoz, hogy valami új kezdődhessen. Tanulmány készült lakossági bevonással, fiatal szakemberek részvételével megvalósult helyzetfelméréssel, és az ebből kiinduló különböző fókszu lehetőségek összegyűjtésével. Mideközben azóta az évek teltek, a Népliget sorsa mégsem rendeződött. Viszont elindult egy a Népliget területét jelentős mértékben csökkentő ingatlanfejlesztési, és műemlékrombolási, természetkárosító tevékenység. Kiemelt beruházásként kezelt Fradi város állami ingatlanfejlesztése, Taraliget lakópark bővítése, Planetárium bezárása és magára hagyása, a Jurtaszínház átminősúlése liget Diszkóvá. a Víztorony elhanyagolása, az Országpark /Centenáriumi park/ pusztulásának. A beton utak jelents része járhatatlan, balaesetveszélyessé váltak. Sorolhatnám tovább de nem teszem. Most talán a stratégiai tervezés megkezdéséhez segítséget nyűjtó kérdőív megfelelő számú kitöltésével lehetőség adódik, hogy budapestiként, beleszólhassunk, elmondhassuk igényeinket, elképzeléseinket, a főváros legnagyobb közparkjának jövőjét illetően.

3 hónapja
A kérdőívben összemosódik a funkció és a szolgáltatás kifejezés. Azt gondolom, hogy egy közparknek, így a Népligetnek funkciója, hogy zőld felúletével, a környezetében csökkenti a széndioxid, kéndioxid kibocsátás környezetkárosító hatását. Makro és mikroklína javító hatása van. A természeti környezet a szép növényzet a ligetet használók közérzetét javítja. Véleményem szerint ez a funkciója. Semmiképpen nem funkciója a Népligetnek, hogy PÉNZT TERMELJEN! Szükséges szolgáltatásokat ki kell alakítani, ami ahhoz szükséges, hogy a fenti funkciók kihasználása megvalósulhasson, akik igénybe veszik és használják a Népliget adta funkciókat. A népliget arborétum jellegét szükséges megőrizni, és minden új szolgáltatást ennek kell alárendelni. A beépítettség nem növekedhet, a különböző szolgáltatások kialakítása a meglévő épületekben valósuljon meg. Nincs szükség a kérdőívben jelzett több kaputérségre. mert a jelenlegi megközelíhetősége megfelelő. A jelenlegi kaputérség, a Ligetbe belépő bicikli útnál szükséges, illetve a Népligeti közlkedési csomópontnál. Planetérium, Jurta színház, Víztorony háromszög területe. Sport és rekereációs lehetőségek kialakítása azokon a területeken, ahol ezeket korábban kialakították, kibővítve szabadtéri fittnes gépekkel. A lezárt sport létesítmények, közhasználatuvá tétele. /Jó péda erre a Margitszigeti Sport Centrum. Térítés ellenében jól felszerelt öltöző-zuhanyozó, konditerem használható./ Autók átmenőforgalmát megszüntetni, parkolási lehetőséget minimálisra kell csökkenteni. A liget területén lévő beton utaka nagyrészét meg kellene szüntetni és más sóderrel, murvával, természetes anyaggal kell bűrkolni. Aszfalt út biciglizés, görkorcsolyázás biztosítására épüljön ki. A játszótereket szükséges felújítani új modern, a környezetbe illő játszóeszközökkel, körbekeríteni a gyermekek biztonsága érdekében. Figyelmébe ajánlom a tervezőknek, Pesti László tervét, elképzelését arról, hogy 2068-ban a Népliget 200 éves születésekor hogyan is nézzen ki. Nagyon sok hasznos ötlet, megvalósítható elképzelés van benne. A zőld terület roncsolása nélkül.

2 hónapja
Nem tölthető a kérdések özöne, ezen még dolgozni kell! A Táj, maradjon Táj, a meglévő műtátgyakkal jobban törődni, alkalmi takatítható Fesztiválokat rendezni, a nem oda való dolgokat eltüntetni!

2 hónapja
A kitöltések számát figyelemmel kísérve meg kell állapítanom, hogy nagyon alacsony az eddigi kitöltések száma. Ennek véleményem szerint több oka is van. 1. A karácsonyi készülődés, vásárlás, advent időszakában nem a Népliget jövőjével foglalkoznak az emberek. Elhibázott lépés volt erre az évvégi időszakra tenni a kérdőív élesítését. Ha már eddig csúsztak, akkor lehetett volna az év elejére tenni, és legalább egy hónap időintervallumot, de legalább húsz napot adni a válaszadásra. 2. A Gellért hegyi 5000 válasz a Népliget esetében kérdéses, hiszen nem olyan preferált helye Budapestnek, mint a Gellért hegy. Nem ismerik, csak a rossz hírét. 3. Aki nem ismeri a helyet, nem érdekli a sorsa, az ki se tölti, nem veszteget rá időt. El kell ezért gondolkodni, hogy az online kérdőívek kiértékelése, ad-e elegendő információt, egy stratégiai terv elkészítéséhez!

2 hónapja
A parkot kettévágja a Vajda Péter utca. Átgondolandó, hogy szükséges-e ez az utca. Ha az átgondolás után azt találják, hogy szüksége ez az utca, akkor két parkrész jobb kapcsolódásának megteremtése érdekében, átgondolandó lenne teljes vagy részleges lesűllyesztése.

2 hónapja
Mivel a parkot forgalmas , széles utak határolják nagy a zaj a parkban. Nem tudom, a zajvédő fal mennyire segítene ezen, de ha igen, azt jó lenne építeni. A felnőtteknek készült tornapályát a mostani helyéről (Vajda Péter u. környéke) valamilyen csendesebb helyre jobb lenne tenni. Vagy akár 2 is lehetne a parkban.

2 hónapja
Legyen zárható éjszakára a park, legyen rendes közvilágítás és rendőri jelenlét, valamint kamerák. Újítsák fel a Planetáriumot, hozzák rendbe a parkot és a tiltsák ki az autókat a területéről.

kb. 2 hónapja
Hosszu gorkorcsolyapalya nagyon jo otlet lenne, illetve konnyebb gyalogos megkozelithetoseg (valami miatt setalva mindig az az erzesem, hogy tul sok aluljaro/feluljaro/zebra/uttest valaszt el a Nepligettol). Kerekparutas+lampas megkozelithetoseg tobb iranybol.

kb. 2 hónapja
Nagyon fontos lenne, hogy a meglévő, öreg, nagy fákat békén hagyják. Személy szerint nagyon szeretném ha újra működne a planetárium!

kb. 2 hónapja
Lehetne telente ideiglenes korcsolyapálya a Népligetben is. Nyilván nem a városligeti méretű létesítmény, hanem egy jóval kisebb, nem túl széles körpálya, a metrótól nem messze. Amikor nincs COVID, telente sok helyen szokott lenni (pl. Horváth Mihály tér, Bálna, bevásárlóközpontok), azonban ezek leginkább csak a méretüknél és főként a formájuknál fogva csak csúszkálásra alkalmasak. Egy 250-300 m hosszú, kb. 3 m széles körpálya sokkal alkalmasabb lenne a sportos korizáshoz, és talán az üzemeltetése sem kerülnek akkora összegbe, hogy horribilis jegyárak legyenek. Nyáron pedig a rekortán futópálya lehetne a helyén.

kb. 2 hónapja
1. Én is arra szavaztam, hogy nem kell sok új funkció. Kell vendéglátás, ivókút, illemhely, néhány sportfunkció. Látom, hogy a megújult Városliget beépített részei (játszótér, sportpályák, kutyás rész) nagyon kihasználtak. De azt is látom, hogy az Orczy-kert nagyrétje és a Margitsziget rétjei is kihasználtak. Szóval, ne csábuljunk el. 2. Nagy a liget, és most nincs közlekedésileg feltárva, ahogy például a Városligetbe bemegy a kisföldalatti. Valami mágnes funkció mégis kell a feltáratlanabb területekre, hogy egyenlőbben oszoljanak el a látogatók. 3. Szánkódomb maradjon, vagy kérünk még nagyobbat :). 4. Annyira alulhasználtnak látom, hogy első körben csak kisebb dolgokat (ivókút, takarított wc-k, lakókocsis evőhelyek) csinálnék és kampányt, hogy kiderüljön, merre, hogyan kezdik el jobban használni az emberek. Jöhetnének rendezvények (futóverseny, holdújév, minifesztivál, mikulásgyár), hogy lekerüljön róla a stigma. Aztán óvatosan jöhetnek az új funkciók.

kb. 1 hónapja
Olvasván egyes hozzászólásokat, eléggé elcsodálkoztam. Nem kell a statisztikát megnézni, látszik, hogy a legnagyobb számban olyanok töltötték ki a Népliget felújítására vonatkozó kérdőívet, akik nem is járnak oda! Miért nem lehet, hogy egyetlen egyszer azoknak próbálnak kedvezni, akik használják is a parkot, és nem azoknak, akik nem is fogják, akármit csinálnak vele?! Miért természetes az, hogy a klasszikus parkhasználók mindenhonnan kiszorulnak, mert a vegánbüfé fontosabb? Csak egyetlen kérdéssorra érkezett válaszok statisztikáját néztem meg, és tényleg kétségbeejtőnek találom. Parkfunkciók, szolgáltatások hiánya? Mit tekintünk parkfunkcióknak, halló?! Lehet sétálni, tele van belső úttal. Le lehet táborozni családdal, piknik kosárral, tele van kisebb-nagyobb, gondozott füves tisztással. Lehet futni, bringázni, nordic walkingozni - ezek a legnépszerűbb "haladós" sportágak, űzik is sokan, hely is van rá bőven most is. Az ó- és újligeti részen is van játszótér, igaz, a két régiben csak homokozó és hinta van, de ott az új a Fradi bejárata előtt. Én ugyan a büdös életben nem vinném oda a gyerekemet, mert levegőminőség szempontjából rosszabb helyre nem is tehették volna, egy forgalmas út mellé, de hát nem is az volt a cél, hogy ilyen szempontokból legyen jó, hanem hogy reklámértéke legyen, jó sokan lássák, milyen jó fej a beépíttető. 🙁 A hiányzó padokat vissza lehetne tenni valóban. Amikor filmforgatások voltak, mindig kiszedtek egy csomót, és a forgatások végeztével soha nem tették vissza az összeset. Jellemző módon, XX. század előtti vagy századelős környezetben játszódó filmek parkjeleneteit már csak itt tudták fölvenni Budapesten. Azért ez kellene, hogy jelentsen valamit. Egy Rembrandt képet sem festünk át csak azért, mert ma már más a kor szelleme. 🙁 Hogy milyen szolgáltatásokat hiányolnak, nem tudom értelmezni. Nem baj, kb. két év múlva majd föl lehet állítani egy pavilont, ahol műfát lehet kölcsönözni, ha valaki nagyon vacakolós, fölfújható gumiharkályt is kérhet hozzá, és ha eleget fizet, még távirányítós mókus is lesz. Nem kell park, pont elég az illúzió. 🙁 Aki sörözőre meg kerthelyiséges étteremre vágyik, az meg ne parkba menjen, hanem sörözőbe meg kerthelyiséges étterembe. Lába, autója elviszi, Dunát lehet velük rekeszteni a városban 🙁 Szemetesség: aki tényleg jár a ligetbe, de mondjuk nem jár, csak az elmúlt két évben akár csak egyszer is volt, maga láthatta, a Népliget nem szemetes. Minden reggel a Főkert több alkalmazottja járja be és üríti a kukákat és szedi össze a földön lévő szemetet. Két tipusú szeméttel találkozni: az egyik, amit napközben a varjak szednek ki a szemetesekből, a másik, amit a legkedvencebb városlakóim csinálnak - lomtalanításból származó kocsirakománynyi hulladékot szórnak le a kertészek háza mögötti területre. Ott időnként hűtőgép roncstól ágymatracig sok érdekes dolgot látni. Ez a kertészetnek is komolyabb logisztikai feladatot ad. Balesetveszély, írják: mégis milyen?! Elképzelni nem tudom, mire gondoltak. Max az, hogy a Vajda Péter úton lent, a Könyves Kálmán körút felé eső részén nem képesek legalább egy zebrát fölfesteni az Ó- és Újliget között közlekedőknek. Közbiztonsági problémák: nos, minden híresztelés ellenére, nincsenek közbiztonsági problémák. Október óta nem járok napi szinten a ligetben, ha Pesten vagyok, ma is ott sétáltatom a kutyáimat, nem bulltipusúak vagy nagytermetűek, hogy az jelentene védelmet - az évek folyamán soha inzultus nem ért, pedig naponta kétszer voltam kint velük másfél-két órát alkalmanként, sétálva az összes útján, a belsőkön is. Az látványos, és nem túl jó, hogy amíg a nagyvendéglő romja megvolt, a fiúk, akik keresték a boldogságot, ott voltak a romban, nem kóricáltak. Most az Óliget Könyves Kálmán körút melletti részén vannak esténként, ott várják a dílert vagy a baptisták tűcserélőit. De ez csak azt mutatja, mennyire nem jelent megoldást semmire, amikor ostobák erőből csinálnak valamit, anélkül, hogy átgondolnák, mi is a cél, amit el akarnak érni. "Majd rendet csinálunk!" - mondják, és ezzel rontanak a helyzeten. Növényzet rossz állapota: nem értem. Elöregedett a faállomány, ez tény, sok köztük a fagyönggel fertőzött, az aljnövényzetet, borkokat az elmúlt három évben gyakorlatilag kiirtották - mi rossz van rajta? Lassan nincs minek rossznak lennie, akkora gyérítést rendeztek. Épített berendezések, utak rossz állapota. A liget belsejében van a régi teniszpálya, amit a Taraliget tulajdonosa hosszú évek óta tartó küzdelem után végre a magáénak tudhat, már nem is teniszpálya, már Taraliget fejlesztő tudjafenemicsoda. A másik a SOTE volt teniszpályája a Vajda Péter mellett az újligeti oldalon - na, ha valahova vendéglőt szeretnének pluszban, az ott megoldható lenne, mert nem kell a liget belsejére ráereszteni a gépjármű forgalmat, hogy be tudjanak menni, nem kell a ligetből kihasítani hozzá részt, és a meglévő területén Fennazernyő Nincsenkas uraknak és hölgyeknek a műtó is elférne. Tök jó állapotban van ahhoz képest, hogy évek óta nem használja senki. A harmadik a kertészek háza, aminek a helyére a tervek szerint egy rendezvényközpont működne, a kertészeket meg kicsapnák a vasút mellé. Talán ez a legfájdalmasabb. Egy baromi gusztusos kis épületről beszélünk, ami tökéletes állapotban van, és szuper jól illeszkedik a környezetébe. Hibátlan. Végül van az a teniszpálya, ami az Építőké volt, de államosították - neuralgikus pont, mert számomra fölfoghatatlan, hogy miért lehet oda autóval bemenni. Nincs 200 méterre sem az aszfaltozott úttól, simán lenne hely ott letenni az autót, nem kilométereket kell sétálni a pályához. Így viszont az urak és a hölgyek össze vissza rodeóznak a liget belsejében, hogy oldják meg egyetlen lépés megtétele nélkül a dolgot. 🙁 Esetleg át lehetne tenni a bejáratát a másik oldalára, ott megnyitni a belső út felé, és ez a probléma magától megoldódna. Az összes problémás épület a liget külső szélén vagy mellette van: a volt Jurta színház, a Planetárium és a Víztorony. Még szerencsés is tudna lenni, ha minden, egy park eredeti funkcióitól eltérő lehetőséget ezekre a helyekre passzintanának. A Planetáriumnak megvan a saját funkciója, azt az épületet föl kell újítani, és békén kell hagyni annak, amire épült, a kocsma, a műtavas étterem a szabadtéri színpad, a fene tudja, mi, amit a park belsejébe akarnak tolni a zöldterület rovására, az meg lehet a Jurta területén és a Víztorony körüli zöld sávon. Utak? Olvastam itt olyan hozzászólást is, hogy aszfaltozzák le az utakat, hogy jól lehessen biciklizni rajtuk. NEEEEEEM! A liget tele van aszfaltozott úttal, ha valaki aszfaltozott úton akar biciklizni, biciklizzen azokon! Annyira jó lenne, ha már figyelembe vennének olyanokat, hogy az, ha egy úgy meg van hagyva természetes valójában, képes a hőt elnyelni, míg az aszfaltozott vagy térkővel borított a sokszorosát veri vissza nyáron a forróságnak! (És most azt a szabályt figyelmen kívül is hagyom, hogy egy park belső útjai járdának minősülnek, járdán pedig tilos biciklizni! Tőlem biciklizhetnek mindenütt, amíg nem 50nel húznak el mellettem és csinálnak úgy, hogy én húzzak el onnan, mert ott ő biciklizik.) Halál boldog lennék, ha megjelenne a parkokról való gondolkodásban, hogy pillanatokon belül szüksége lesz a városoknak olyan területekre, ahol pár fokkal hűvösebb van! Ennek jegyében pedig egy park növényzetének a mennyiségében nem az lenne az első számú szempont, hogy a járőr egy pillantással át tudja látni, hogy van-e ott "rosszember" vagy nincs - ez nem kertészet által megoldandó feladat! -, hanem hogy emberek tehessenek egy hűsítő sétát, és visszatelepítenék árnyékot adó növénytakaróban mindazt a parkoknak, amit a ritkítások folyamán kiirtottak. Annak idején részben azért szoktam át a kutyáimmal a Népligetbe, mert amikor heteken keresztül 38-41 fok volt a városban, ott 3-4 fokkal hűvösebb volt. Az "elhanyagoltság" következtében.

kb. 1 hónapja
Tapasztalom, hogy nagyon lassan emelkedik a kitöltött kérdőívek száma. Mindeközben, két olyan kiemelt beruházásról adott tájékoztatást Vitézy Dávid a BFK vezérigazgatója, amely jelentős mértékben jelenthet káros következményeket a Népliget zöldfelületében. Az egyik nagy beruházásn a NIF és kormányzati beruházsban készülő vasúti bővítés, ami folytatása a Galvani hídon átmenő vasúti bővítésnek. Ennek a programnak a budapesti oldalon megvalósuló Népliget megálló, és a Kőbányai úton megépült Operaház műhelyház -Közelekedési múzeum kúltúrnegyed bővítése. A közreadott látványtervekből nem derül ki, hogy mindez hogyan alakítja a Népliget, már amúgy is jelentősen megcsonkított területét. /Ferencváros utánpótlás központ, illetve a II.-es telephelyén a volt Építők sportpályán tervezett beruházások, Taraliget lakópark, illetve a Taraliget ingatlan Kft. tulajdonában lévő ingatlanok/ Túlzottnak tartom új kapu térségek kialakítását, mivel jelenleg is megközelíthető: - 1) a Népliget az Üllői út-Könyves Kálmán körúti aluljáró népligeti feljárójától, - 2) A Vajda Péter utca-Könyves Kálmán körút kereszteződésétől az /1-es villamos, 99-es busz megálló/ - 3) Könyves Kálmán körút-Köbányai út kereszteződés /MOL kút/ elérhető a Kárpáthy Zoltán sétány - 4) Kőbányai útról a Kismartoni úton át elérhető a Ráde Károly sétány Minek is akkor még kaputérség, amely csak újabb zőld területet vennének el. Nem látom ugyanakkor egy elképzelésben sem a Népligeti BKV buszok megállójánál, Metró 3 népligeti feljárójánál lévő bódék, és a környékének megváltoztatását. Jelzem, itt lehetne kaputérség és nem a zőld területet kellene megbolygatni. Kíváló kaputérség lenne, a Jurta színház, a Víztorony megfelelő hasznosítása, a Planetárium felújítása, ahol a kaputérségben elképzelt szolgáltatásoknak megfelelő helyszínei lennének. Tavacskára nincs szükségég.

kb. 1 hónapja
A naprendszer mindenképpen maradjon meg. Láthatóvá kellene tenni. 43 éve járok a ligetbe. Sose tűnt fel, csak ezen írás kapcsán értesültem róla: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/budapest/setalo-naprendszer-nepliget/ Gyerekek és felnőttek részére egyaránt érdekes és egyedi. Létre lehetne hozni tanösvényeket is oktató jellegű táblákkal. Fel lehetne hívni a figyelmet a különlegesebb növényekre. Egyik kedvencem a két narancseperfa a Szánkózódomb hátuljánál. A játszóterek katasztrofálisak, leszámítva a Vajda Péter utcánál lévőt, amit a Fradi telep bejárata és az áramelosztóhálózati alállomás közt van. Ilyen helyre hogy tervezhettek játszóteret???

kb. 1 hónapja
Csiki Kata hiozzászólásával teljesen egyetértek. Kiegészíteném: kellene - épp a nyári hőség miatt - egy-két ivókút, kényelmes (!!!) padok, WC-k. Az invazív és beteg fafajtákat ki kellene cserélni. Egyébként a lehető legkevésbé kellene beavatkozni a Népliget szerves fejlődésébe.

kb. 1 hónapja
TÓRENDSZER - a Népliget délnyugati felén kialakítható összefüggő tórendszer mely 4 kisebb tavat és 2 nagyobb tavat tartalmaz, melyeket folyóágak kötnek össze, így az teljesen körbe csónakázható. A kialakításához nem kell fákat kivágni, a meder megtervezhető úgy, hogy a nagyobb vizes felületek tórészek-folyóágak a mostani teniszpályák (Építők SE), az aszfalttal burkolt felületeken és füves réteken helyezkednek el. Nem egy betonozott tavat képzeltem el, hanem egy biológiailag aktív, élő tórendszert. A tavak kiásásához kitermelt földből, három 9-17 méter magas mesterséges domb építhető, vertikálisan megmozgatva, izgalmasabbá téve és egyben tagolva a Liget síkvidéki jellegét. A tó vize fúrt kutakból származhat, mely az egyik mesterséges dombról vízesésként kerül a tóba, a vízesés nemcsak látványelemként funkcionál, hanem a tó oxigén szintjének szükséges mértékét is biztosítja. A tórendszer közepén az folyóágakkal körbe ölelve egy nagyobb területű sziget jön létre, erre a szigetre különböző irányokból hidak vezetnek, a tó partján az Építők tenisz-klubházának műemléki rekonstrukciójával (eredetileg a Millenniumi kiállítás egyik csarnoka volt) létrejöhet egy teraszos cukrászda mely egyben csónakkölcsönző funkciót is ellát. KISVASÚT - a Szabadság hegyi Gyermek vasút mintájára, keskeny-nyomtávú vasútvonal kiépítése ~3000 méteren, a Népliget Metrómegállótól a Népliget főbb látványosságait érintve és összekötve a Közlekedési múzeumig, ahol kialakítható a szükséges üzemi berendezések (kocsiszín, fűtőház stb). A Népligeten belül hiányzik a közlekedés, a park és környezetének jelentős gyermekforgalmat vonzó intézményei (Planetárium, Gyermek és bábszínház > Jurta színház átalakításával , Csónakázótó-cukrászda, Közlekedési múzeum, Opera Látogatóközpont) a gyerekek számára legélvezhetőbb módon egy a fák között kanyaró és a tavat keresztező kisvasút kiépítésével köthetők össze, melynek kiépítése és fenntartása minimális környezeti terheléssel jár és nem vesz el a parktól zöld területet. A Kisvasúttal megteremthető az összes intézmény metrókapcsolata, illetve a kiépülő Népliget vasútállomáshoz elvezetve az elővárosi vasúti kapcsolat is. A kisvasút emelet a Közlekedési múzeum "mozgó előszobájaként" funkcionálva plusz élményt ad a múzeum gyermek látogatói számra, ráhangolva őket a kiállításra. A LIGET MELLETTI TERÜLETEK - a Népliget "Gyermekliget" jellgét erősítheti a CSODÁK PALOTÁJÁNAK elhelyezése a Ganz kapcsológyár épületében, illetve a Népliget szomszédságában egy VIDÁMPARK funkciójú terület kijelölése, és magán beruházás keretében történő felépíttetése. Erre rendelkezésre áll egy ~15 hektáros Fővárosi tulajdonú terület az Üllői út túloldalán, a Körvasút - Gyáli úti felüljáró - Ecseri út - Üllői út által határolt használaton kívüli sportpályákat tartalmazó négyszögben, mely kitűnő közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik (M5 autópálya bevezető szakasza, Hungária körút, M3 metróvonal Ecseri úti megállója, leendő "Népliget" vasútállomás)

kb. 1 hónapja
Először is kezdő gondolatként üdvözlöm a pár évvel ezelőtti munkálatokat, amikor is a kétes alakokat magához csalogató romvárat felszámolták. Azóta máris barátságosabb helyszín lett a népligetből. Nos egy ekkora parknak több funkciót is biztosítania kell. Kezdjünk a meglévő épületekkel. Gyermekkorunk igazi törzshelye volt a Planetárium, amelyet teljesen érthetetlenül hagytak lepusztulni, hosszú évek óta az egykor briliáns épületből a park szégyene lett. Ha egy mód van rá, azonnal meg kellene kezdeni a Planetárium rekonstrukcióját és egy olyan modern, Európai léptékű Csillagszínházat létrehozni, amely egyrészt szórakoztató műsorokkal szolgál kicsiknek, nagyoknak egyaránt, másrészről hozzásegít az Univerzum alapjainak megértéséhez. Ez a projekt kiemelkedő jelentőséggel bír, azonnal hozzá kellene fogni a munkálatokhoz. Másik épület a volt Disco-központ a Liget Club, ami a pandémia hatására bezárt és megyszünt. Az egy vita tárgya lehet, hogy kell-e a népligetbe egyáltalán diszkoklub vagy sem. Az én magánvéleményem szerint belefér és nem ördögtől való gondolat, hogy a fiatalok és a középosztály szórakozhasson. Természetesen értem én ezt egy billárdszalonra is, de akár többfajta szórakoztatás helyszíne is lehetne az épület. Folytatásként nézzük magát a parkot. Szörnyen néznek ki az ágaitoktól megfosztott óriás fakolosszusok. Ezeknek a megcsonkított monstrumoknak el kellene tűnniük és új facsemeték sokaságával kellene felfrissíteni a faállományt. A lényeg, hogy a zöldfelületek aránya megmaradjon, de a park rendezett legyen. A park körül bicikliutat, a parkon belül pedig futópályát lehetne kialakítani. Néhány műfüves kisebb focipálya, pingpong asztalok, padokkal, székekkel ellátott pihenőhelyek inkább jót tennének a ligetnek. A középső nagy játszótérre nem ártana egy igazi felújítás, több játszóelemre is szükség lenne. Egy kisebb állatbemutató is elmenne hazai vadállományainkból, persze mindennek úgy kellene megjelenni, hogy a park látványa a szellősség látszatát keltse. Végül a kutyásokról szeretnék szólni. Megfelelő méretű kutyafuttatót kellene kialakítani, de a park belső területeiről a kutyákat ki kellene tiltani, mert az emberek nagy része csak kutyaszaros cipővel tud hazatérni egy jó kis séta után. Imádom és szeretem az állatokat, de elsősorban nem a kutyákért kell felújítani a parkot, hanem az emberekért, az emberek szabadidejének színvonalas és egészséges eltöltése érdekében.

kb. 1 hónapja
Teleki Nagy Krisztián tervei impozánsak, csónakázó-tó már-már paradicsomi látvány előrevetítését ígéri. Támogatásomat elnyerte azzal a megjegyzéssel, hogy kiszámolta-e már ennek a projektnek a beruházási költségeit. Ha igen, akkor honnan szed ennyi pénzt erre a projektre a főváros, ha nem, akkor szeretnénk kérni egy költségvetési keretszámot...

kb. 1 hónapja
@Teleki Nagy Krisztián: A tervekben a tó többé-kevésbé az Építők teniszpálya helyén szerepél, és ott pont jó helyen is volna, csak annak a teljes területén kellene, hogy kb. akkora legyen, mint az Orczy-parkban lévő tó. Sok fát sem kellene kivágni hozzá. Nagyobb, csónakázásra alkalmas tórendszert építeni pedig rengeteg nagy fa kivágása árán és irreális költségek mellett teljesen értelmetlen.

kb. 1 hónapja
@Kata Csiki: Még hogy nem kellene újraaszfaltozni a már eleve aszfalt utakat (von Linné sétány pl.), ez hülyeség. Épp az a probléma, hogy vannak aszfaltozott utak, csak éppen ezek sportcélra (kerékpározára stb.) használhatatlanok. A kutyások is bőven elférnének a kerérpárosok mellett egy száz hektáros parkban, pláne, ha volna legalább 2 db kutyafuttató, ahová a kedves ebek végezhetik a dolgukat...

kb. 1 hónapja
Keseru szajizzel fejeztem be a kerdoiv kitolteset mivel szo sincs benne az elbontott nagyvendeglo visszaepiteserol. Jo lenne, ha a Nepliget felujitasa mar nem "A multat vegkepp eltorolni" jegyeben folyna... Fuggetlenul attol hogy milyen funkciot kap az epulet mindenkeppen ujja kell epiteni eredeti allapotaban. Nelkule ugyanis a Nepliget nem Nepliget! A Nepligetet autopalyak veszik korul ami eppen eleg kornyezeti terhelest jelent, az autokat tehat teljesen ki kell tiltani a ligetbol beleertve a Vajda Peter utca vonatkozo szakaszat is ami gyakorlatilag a Nepliget Kos Karoly setanya ahol szinten ugyanezt tervezik a joval nagyobb forgalom ellenere is. A Vajda Peter utcat a Konyves Kalman koruttol a korvasutig elegans sugarutta alakitanam viragokkal kandelaberekkel ahol a 99-es buszon kivul csak gyalogos, ill. kerekparosforgalom haladhatna. A 83-as trolit is minel hamarabb, meg a nepligeti vasutallomas atadasa elott meg kell hosszabbitani idaig a Vajda Peter utcan es/vagy az Elnok utcan keresztul. A zoldfelulet novelheto azaltal is, hogy az indokolatlanul szeles betonutakat keskenyebbe teszik, ahogy tortent ez nemreg az Olof Palme setanyon. A ligetben nincs szukseg autopalyakra, ellenben szukseg van elkulonitett kerekparutakra es egy minel nagyobb, teljes kort leiro futokorre, hogy a Margit-szigettel ellentetben itt ne alakuljon ki tomegnyomor. A Konyves Kalman korut es az Ecseri ut kozotti tavolsag kozel egy kilometer. Ezen a hosszu szakaszon meg egy zebra sincs az Ulloi uton. A gyalogos atkeles gyakorlatilag lehetetlen, ami nonszensz. Egy feluljaro epitese indokolt a Nepliget es az uj kezilabda arena kozott. Ugyanigy szukseges a Balkan utcai attores egy gyalogos aluljaroval a vasut elvago hatasat enyhitendo. A Kobanyai ut fele is jobb megkozelithetoseget kell teremteni. Az Eiffel Muhelyhazhoz vezeto keskeny kis setany nem kielegito, gyalogos es kerekparos forgalom egyuttes lebonyolitasara alkalmatlan.

kb. 1 hónapja
A mai napon kint voltam a Népligetben, hogy a sok-sok hozzászólás, tervezgetés és vélemény miképpen illeszkedhet ahhoz a pillanatnyi helyzetképhez amit mai szemmel látunk. Vagyis van-e bármilyen alapja grandiózus átalakításoknak szeretett parkunk közeli életében, illetve a mi életünkben. Senkit nem akarok lelombozni véleményemmel, lesznek olyanok is, akik nem értenek egyet velem. Én most azt látom, hogy a tervezzük meg a parkot közösen címszót a választási kampány szerves részének érdemes tekinteni. Mondom ezt azért, mert a Népliget park felújítására a pandémia idején biztosan nem lesz pénz. És ide bizony nem aprópénz szükséges. Más a kisebb összegeket igénylő munkákra sincs pénz, akkor meg hogyan álmodozhatunk itt kisvasútról, tórendszerről, vagy csillogó pohárban pezsgőt kínáló vendéglőkről. A pillanatnyi helyzet az, hogy az ősszel összeszedett, összegyújtott ágak, falevelek elszállítására sincs pénz. Nincs pénz jelenleg egy nyílvános, tiszta illemhelyiség és mosdó fenntartására sem, AMIHEZ VALLJUK BE MÉGV TERVEK SEM KELLENEK. Amire itt egyáltalán a következő években számítani lehet, bár nem tudom, hogyan lesz rá pénz,. az maximum az hogy esetleg a padokat újra festik, hogy megújul egy -két játszótér. Az aszfaltozott utak is borzalmas állapotban vannak, ezeknek az újra aszfaltozása is csodaszámba menne.....Amiről a legtöbben írtak az a Planetárium felújításának igénye, ha megvalósul tegyük össze a kezünket, csípjük meg magunkat, hogy nem álmodunk. A főkert épülete körül éjjel-nappal világító fények, és az épületben látható néhány talicska homok felett is non-stop égő villany csak megerősített abban, hogy értelmetlen dolgokra mindig lesz pénz, ellentétben arra, amiket itt sokan szeretnének.....Amit ma láttam megerősített abban, hogy egy valamire biztosan jó ez a hózzászólási lehetőség, hogy mindeki leírhatja vágyálmait. Leírjuk, ők elolvassák és minden marad a régiben......Én csak azt sajnálom, hogy itt bizony sohasem lesz csónakázó-tó......de legalább elképzeltük...és ez is valami....

kb. 1 hónapja
Kedves kitöltők és kommentelők! A kérdőív kitöltési határideje lejárt, megkezdődött a válaszok részletes feldolgozása. Hamarosan a kommentfalon beérkezett ötletekre, észrevételekre is reagálni fogunk. Ám addig is érdemes itt, a projektoldalon alaposan körbenézni, hisz például a KÉRDŐÍV gombra kattintva megismerhetik az automatikusan összesített gyorseredményeket, a HÍREK között pedig elolvashatják a január 24-i online civil fórum emlékeztetőjét!